Ügyfélszolgálat
Évente több ezer elégedett vásárló.
Nézze meg, mennyire számít egy gumiabroncs kopottsága a használati értékét, és a tapadását illetően.Sose felejtse el, hogy az Ön autója is 4db tenyérnyi felületen érintkezik az úttal!
Ebből a felületből is ennyit használ különböző kopottságú abroncsokkal:
Kopás mindkét szélen: ALACSONY A NYOMÁS
Kopás középen: TÚLNYOMÁS
Ha a gumiabroncsban a szükségesnél magasabb a nyomás, a futófelület közepére esik a terhelés nagy része és ez a szélekhez képest gyorsabb kopást eredményez. Az egyenetlen kopás csökkenti a gumiabroncs élettartamát. Rendszeresen ellenőrizze a nyomás értékét! A normálistól eltérő gumiabroncskopás műszaki problémák vagy a nem megfelelő beállítás következménye is lehet.
Mélyedések vagy domborulatok a futófelületen: KOPOTT ALKATRÉSZEK
A domborulatok (illetve mélyedések vagy csipkéződés) leginkább az első gumiabroncsokra jellemzők, bár a hátsó gumiabroncsokon is előfordulhatnak. Ez utalhat arra, hogy a kerekek nincsenek kiegyensúlyozva, illetve a felfüggesztés, a lengéscsillapítók vagy a kormányrendszer alkatrészei kopottak.
Fűrészfogas szélek: NEM MEGFELELŐ BEÁLLÍTÁS
A futófelület szélén fűrészfogak láthatók? A megoldás a kerekek összetartásának és széttartásának a beállítása, a futómű beállítás.
A gumiabroncs megfelelő teljesítményének alapfeltétele a bordázat megfelelő mélysége. Ha a nedves talajon a tapadás csökkenését, illetve hiányát észleli, feltehetőleg nem elég a gumiabroncson a bordázat mélysége. Ha a bordázat mélysége 1,6 milliméter alá csökken, cserélje ki a gumiabroncsot.
Gumiabroncsnyomás
A megfelelő értékre felfújt gumiabroncs kulcsfontosságú a vezetésbiztonság és a gumiabroncs élettartama szempontjából. Legalább havonta egy alkalommal ellenőrizze a gumiabroncs nyomását egy pontos nyomásmérő segítségével. A folyamatos nyomásveszteség utalhat a gumiabroncs / kerék esetleges szerelési hibájára; amennyiben ezt tapasztalja, haladéktalanul forduljon szakemberhez. A gumiabroncsnyomást minden alkalommal hideg állapotban és ne közvetlenül használat után ellenőrizze. Már egy kilométer megtétele is nyomásnövekedést okoz, amely pontatlan mérést eredményez.
A gumiabroncs bordázatának ellenőrzése
A gumiabroncs bordázatának ellenőrzésére két közismert módszer áll rendelkezésre. Az összes személy, kisteher és közepes kereskedelmi gumiabroncs a bordázatba öntött jelzősávokkal rendelkezik. Ezek a sávok a bordázat alján, különböző helyeken találhatók a futófelületen, és ha a gumiabroncs annyira kopott, hogy ezek a jelzések a bordákkal egyszintben láthatók, ideje kicserélni a gumiabroncsot.
A keréknyomás mindig attól függ, milyen autóra kerül a kerék. Azaz minden esetben az autógyártó ajánlásait kell szem előtt tartani ebben a kérdésben. A guminyomást 2 hetente, illetve minden nagyobb út előtt ajánlatos ellenőrizni! (Pótkeréken is.) A megfelelő légnyomással nemcsak az abroncsok élettartamát növeljük, hanem a jó féktávot, a gumi tapadását és a gördülési zajt is, üzemanyag megtakarítást.
A CO2 kibocsátás és az üzemanyag használat tekintetében is szignifikáns eltérést mutat egy alacsonyabb nyomású kerék, aminek a hátterében a gördülési ellenállás áll. A gyárilag megadott érték feletti 0.2 bar még pozitívan tudja befolyásolni az üzemanyagfogyasztást, viszont felette és alatta is romlás figyelhető meg ebben a paraméterben.
Ezen felül az alacsony nyomás a gumik életidejét is csökkentheti, ami a megnövekedett nyíróerőnek köszönhető. A puhább abroncsok használat közben könnyen deformálódnak, így a kerekek oldalfala is felmelegedhet, ami szintén csökkenti a tartósságukat. A túlfújt kerekek sérülésveszélye is magasabb.
A fokozott kopással is számolni kell a nem megfelelő értékek mellett. Az útfelülettel egy laposabb kerék máshogy érintkezik, ami rendellenes kopáshoz vezet a futófelületen, valamint a túlmelegedés miatti kopásgyorsulással is számolnunk kell.
Télre az autószervizek 0,2 bar pluszt ajánlanak. Ez nem azért van, mert magasabb nyomáson egyszerűbb ilyen viszonyok között vezetni, hanem a magyarázatot a fizika adja meg. Gay-Lussac II. törvénye: zárt gázmennyiség esetén a gáz nyomása egyenesen arányban változik a hőmérséklettel, tehát a hőmérséklet emelkedésével a nyomás is nő, míg a hőmérséklet csökkenésével a nyomás is csökkenni fog. Ennek tudatában máris értelmet nyer, hogy hidegebb időben érdemesebb kicsit keményebbre fújni abroncsunkat.
Télen kifejezetten fontos a megfelelő guminyomás, de nem feltétlenül a kopás miatt, hanem a balesetek elkerülése végett. Laposabb gumi esetében megnövekedhet az amúgy is megváltozott fékút, valamint a vízen való felúszás (aquaplaning) veszélye is megnövekszik, ami által manőverezni is sokkal nehezebb lesz. A túlfújt kerék sem jó, hiszen ez a tapadás romlásához vezethet a tapadófelület csökkenésével, ami télen különösen fontos.
Tesztek kimutatták, hogy az alacsonyabb guminyomás télen száraz és vizes körülmények között akár fél méterrel is megnövelheti a féktávot, míg a túlfújt abronccsal is jelentősen növekszik a féktáv. A gördülési ellenállásnál is elmondható, hogy jóval rosszabb értékeket mutatnak a túlfújt vagy kevesebb levegővel rendelkező gumik.
Nagyon fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a guminyomást nyáron és télen is, hiszen egy kis figyelemmel sok kellemetlenségtől és veszélytől kímélhetjük meg magunkat, ráadásul a pénztárcánknak is jót fog tenni. Ha nem érzünk különbséget, akkor se sajnáljuk az időnket erre, hiszen kimutatták, hogy akár 1 bar nyomásesés is ”tünetmentes” maradhat vezetés szempontjából, viszont hamar eljön az a pont, ahol nem csak az esetleges túlfogyasztás lehet a probléma, hanem az abroncsok hirtelen kidurranhatnak, vagy vezetési nehézségek léphetnek fel.